1. Które z wymienionych poglądów są charakterystyczne dla czasów oświecenia? a) Całe życie ludzkie powinno być zwrócone ku Bogu. Jemu należy bezgranicznie zaufać. b) Żadnych prawd nie można przyjmować na wiarę, ale tylko takie, które można udowodnić rozumowo. c) Ludzie są z natury wolni i równie wobec prawa, to znaczy posiadają takie same prawa i obowiązku. d) Zróżnicowanie praw i obowiązków jest czymś naturalnym, bo wynika z ustalonego przez Boga porządku społecznego. e) Wszelka władza pochodzi od Boga, poddani są winni jej bezwzględnie posłuszeństwo i nie maja prawa jej zmieniać. f) Wszelka władza pochodzi z woli narodu, obywatele maja prawo ją odwołać, jeśli działa wbrew interesom społeczeństwa. 2. Które z poglądów podanych w ćwiczeniu 1. są aktualne również dziś? Uzasadnij wybór. 3. Jakich ważnych wydarzeń z dziejów Polski i świata dotyczą teksty źródłowe A, B, C? Podaj daty tych faktów historycznych. Wydarzenia: początek rewolucji francuskiej, uchwalenie pierwszej konstytucji w Polsce, utworzenie Stanów Zjednoczonych. Daty: 3 maja 1791 r., 14 lipca 1789 r., 4 lipca 1776 r. A - Około godziny 10 rano sytuacja wokół Zamku Królewskiego była w miarę jasna: na placu Zamkowym stał regiment piechoty (...). Gromadziły się tłumy mieszczan, cechy z chorągwiami, radni miasta Starej Warszawy (...). Możemy sądzić, że zebrało się tam wówczas prawie 20 tysięcy ludu miejskiego (...). O godzinie mniej więcej 10.45 król wszedł na salę sejmową. Obecnych było zapewne około 150-180 posłów spośród 346 oraz niektórzy senatorowie i chyba wszyscy ministrowie (...). B - (...) 4 lipca ostateczny projekt dokumentu opracowany przez JeJeffersona (czyt. dżefersona) został formalnie uchwalony, co potwierdzało jedynie doniosły krok uczyniony już uprzednio (...). W 3 czy 4 dni później Deklaracja została odczytana na placu nazwanym później Placem Niepodległości. Egzemplarze jej rozklejano i publikowano w miastach, miasteczkach i wsiach (...). W Nowym Jorku obalono pomnik króla Jerzego III; [gdzie indziej] ogłoszono, że osoby winne odmawiania modłów za Jerzego III (...) podlegać będą grzywnie w wysokości 1000 funtów. C - Strzelanina trwała godzinę lub dwie. Kładziono z muszkietów tych, którzy się ukazywali na wieżach. Komendant wywiesza flagę, spuszcza most zwodzony, a gdy tłu,my wpadły podnosi go i zaczyna strzelać kartaczami. Lecz tymczasem armata gwardii francuskiej zrobiła wyłom w murze. Pewien rytownik wspina się pierwszy, lecz go zrzucono i połamano mu nogi. Szczęśliwszy gwardzista francuski postępuje za nim, odbiera lont kanonierowi, broni się - i za pół godziny twierdza zostaje wzięta (...). 4. Wypisz chronologicznie wydarzenia wymienione w ćwiczeniu 3. wraz z datami do zeszytu. Dopisz do nich skutki (a-c): a) obalenie absolutnej władzy króla, przywilejów szlachty i duchowieństwa, wprowadzenie zasady równości wobec prawa, b) powstanie pierwszego na świecie państwa, którego ustrój oparty na trójpodziale władz określono w konstytucji, c) próba reform zakończona katastrofą państwa. 5. Umieść na osi czasu daty wydarzeń wymienionych w ćwiczeniu 3. Oblicz, ile lat dzieli je od siebie, a ile od roku obecnego. 6. Na podstawie ćwiczeń 3-5 ułóż zdania z rozsypanek wyrazowych. a) Stany, republikańskim, pierwszym, Zjednoczone, stały się, amerykańskim, państwem, na kontynencie, o ustroju. b) Dzięki, francuskiej, równości, upowszechniła się, rewolucja, zasada, prawa, wobec. c) Pomimo, Polacy, reform, nie zdołali, uratować, prób, swojego, państwa. 7. Wybierz określenie, które najlepiej, twoim zdaniem, ocenia postawę ostatniego króla Polski - Stanisława Augusta Poniatowskiego. Swoja opinię poprzyj argumentami. a) Mądry władca, zwolennik reform, zrobił wszystko co w jego mocy, aby uratować kraj. b) Zdrajca, opuścił szeregi zwolenników reform, tym samym przyczynił się do rozbiorów Polski. c) Władca chwiejny, bez własnego zdania. Nie nadawał się na króla w tak ciężkich czasach. 8. Na podstawie wydawnictw regionalnych, np. przewodników, map, publikacji z dziejów regionu (np. historie miast), sporządź wykaz zabytków sztuki klasycystycznej w regionie (miejscowości). Możesz uczynić to wg poniższego wzoru. Wybierz obiekt, który jest, twoim zdaniem, najciekawszy. Zachęć kolegów do jego zwiedzenia. A może sporządzisz folder turystyczny? I. Zabytek (budowla, obraz, nagrobek, rzeźba, itp.) II. Przeznaczenie (świeckie, duchowne) III. Data powstania IV. Cechy charakterystyczne
jak byś czas stracony na pisanie tego przeznaczyła na szukanie
tego w necie to byś już miała zrobione, przeczytałem 1,2,3
odpowiedzi są banalne wystarczy tylko ruszyć tym orzeszkiem w
główce.