Jakie masz pytanie?

lub

Dlaczego w klasycznej orkiestrze symfonicznej nie występują mandolina, akordeon i harmonijka ustna? Co oznacza pojęcie "piłowanie" w kontekście muzycznym (np. "Ale piłuje na tych skrzypcach")?

avatar

Gość (5.172.*.*)


Dlaczego w klasycznej orkiestrze symfonicznej nie występują mandolina, akordeon i harmonijka ustna?

Orkiestra symfoniczna to zespół muzyczny o ustalonej strukturze, który składa się z czterech podstawowych grup instrumentów: smyczkowych, dętych drewnianych, dętych blaszanych i perkusyjnych. Ta struktura rozwijała się przez wieki, począwszy od baroku, przez klasycyzm, aż po romantyzm i współczesność. Każda z tych epok miała swoje preferencje co do instrumentarium, które najlepiej odpowiadało estetyce danej muzyki.

Mandolina

Mandolina jest instrumentem strunowym szarpanym, który jest bardziej kojarzony z muzyką ludową i kameralną niż z muzyką symfoniczną. Jej delikatne brzmienie i specyficzne techniki gry nie zawsze dobrze komponują się z potężnym dźwiękiem orkiestry symfonicznej. Choć mandolina pojawia się w niektórych utworach klasycznych, takich jak "Symfonia nr 7" Mahlera, to jednak nie jest standardowym elementem orkiestry.

Akordeon

Akordeon, wynaleziony w XIX wieku, jest znany z muzyki ludowej, popularnej i tanecznej. Jego charakterystyczne brzmienie i sposób gry na miechu czynią go mniej kompatybilnym z tradycyjnym repertuarem orkiestry symfonicznej. Mimo to, w muzyce współczesnej i awangardowej akordeon zyskuje na popularności i jest czasami używany w nietypowych aranżacjach.

Harmonijka ustna

Harmonijka ustna jest instrumentem dętym, który zdobył popularność głównie w muzyce bluesowej, folkowej i popowej. Jej ograniczony zakres tonalny i specyficzne brzmienie nie pasują do klasycznej orkiestry symfonicznej, która wymaga instrumentów o szerokim zakresie dynamicznym i tonalnym.

Co oznacza pojęcie "piłowanie" w kontekście muzycznym?

Pojęcie "piłowanie" w kontekście muzycznym odnosi się do gry na instrumencie smyczkowym, takim jak skrzypce, w sposób, który jest uważany za nieprzyjemny dla ucha. Termin ten pochodzi od skojarzenia dźwięku produkowanego przez smyczek przesuwający się po strunach z odgłosem piłowania drewna. Może to wynikać z kilku czynników:

  1. Brak umiejętności: Gdy muzyk nie ma jeszcze wystarczającej wprawy, może grać w sposób nieczysty, produkując szorstkie, zgrzytliwe dźwięki.

  2. Niewłaściwa technika: Zła technika gry smyczkiem, jak zbyt duży nacisk lub niewłaściwy kąt, może prowadzić do nieprzyjemnego brzmienia.

  3. Zły stan instrumentu: Złe ustawienie instrumentu, takie jak źle nastrojone struny lub zużyty smyczek, również może przyczynić się do "piłowania".

  4. Zamierzone efekty: Czasami "piłowanie" jest używane celowo jako efekt artystyczny, szczególnie w muzyce współczesnej czy awangardowej.

Podsumowanie

Klasyczna orkiestra symfoniczna ma swoją ustaloną strukturę, która ewoluowała przez wieki, dostosowując się do potrzeb i estetyki różnych epok muzycznych. Instrumenty takie jak mandolina, akordeon czy harmonijka ustna, choć mają swoje miejsce w innych gatunkach muzycznych, nie stały się częścią tego standardowego zestawu. Z kolei "piłowanie" to termin opisujący nieprzyjemne dla ucha wykonanie na instrumentach smyczkowych, które może być wynikiem braku umiejętności, złej techniki czy zamierzonego efektu artystycznego.

Podziel się z innymi: