Nazwa
Mercedes to hiszpańskie imię żeńskie, oznaczające
„łaskę”. Mercedes miała też na imię urodzona w 1889 roku
Mércédès Jellinek, córka Emila Jellinka, austriackiego
przedsiębiorcy mieszkającego w Baden pod Wiedniem i w Nicei.
Jellinek, człowiek nowoczesny i zainteresowany sportem, był
także wielkim entuzjastą postępu technicznego i samochodów.
Był przekonany, że samochód zmieni świat. Już w roku 1897
udał się do Cannstatt i zamówił tam swój pierwszy samochód
marki Daimler – pojazd z napędem pasowym i dwucylindrowym
silnikiem o mocy 6 KM.
Jako przedsiębiorca, Jellinek miał dobre kontakty w kręgach
międzynarodowej finansjery i arystokracji. W roku 1898 zaczął
sprzedawać automobile Daimlera w najwyższych sferach. W roku
następnym wytwórnia Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG)
dostarczyła mu 10 pojazdów, a w roku 1900 było ich już 29.
Od DMG Jellinek domagał się coraz mocniejszych i szybszych
samochodów. Począwszy od 1899 roku zgłaszał je również do
wyścigów – przede wszystkim do wyścigu nicejskiego (zwanego
„Tygodniem Nicejskim”). Startował w nich pod pseudonimem
„Mercedes” – było to imię jego 10-letniej wówczas
córki. Tego już wówczas bardzo znanego w kręgach
automobilistów imienia nie używał początkowo jako marki
samochodu, lecz wyłącznie jako nazwy zespołu bądź pseudonimu
kierowcy.
Na początku kwietnia 1900 roku wytwórnia DMG zawarła z
Jellinkiem umowę o sprzedaży samochodów i silników Daimlera.
Zapadła też decyzja o skonstruowaniu nowego silnika, który
miał nosić „nazwę Daimler-Mercedes” – w ten sposób
pseudonim Jellinka stał się nazwą produktu. 14 dni później
Jellinek zamówił 36 pojazdów za łączną kwotę 550 000
marek, co przy dzisiejszej wartości pieniądza odpowiada 3
milionom euro. Było to więc ogromne zamówienie, nie tylko w
tamtych warunkach. Po kilku tygodniach Jellinek zamówił kolejne
36 pojazdów z silnikami o mocy 8 KM.
Z wikipedii